Your browser does not support JavaScript!


Peugeot Boxer - PSA tvilling

 Samarbejdet med Fiat og PSA er ansvarlig for design og produktion af Peugeot Boxer. Det er den største varebil fra den franske producent inden for segmentet mellem store og store leveringskøretøjer. Peugeot Boxer er den naturlige efterfølger for J5, der teknisk svarede til den første generation af Fiat Ducato. Partnerskabet mellem to bekymringer, kundeforventninger og den voksende popularitet af leveringskøretøjer har resulteret i form af en stabil varevogn, som er Peugeot Boxer. På grund af begrænsede distributionskilder var Boxer i begyndelsen hovedsageligt tilgængelig i Frankrig. Senere dukkede vanen op i alle europæiske lande. Lad os vende tilbage til det øjeblik, hvor det hele begyndte.

Debut af Peugeot Boxer

Arbejdet med en helt ny varevogn, der skulle bryde med forældede løsninger og stil, begyndte i 1987. Ital Design, ledet af Giorgetto Giugario, var involveret i at arbejde på kroppen af ​​den nye varevogn. Retningslinjerne, som virksomheden modtog for at udvikle karosseriet i den nye model, var meget enkle: stor lasterum, overkommelige priser for forskellige karossereversioner og reduktion af luftmodstand. Efter flere års forbedring blev den endelige version af køretøjet godkendt. Peugeot Boxer I blev præsenteret for første gang i 1994 på Genève-messen. I sidste ende opnåedes luftmodstandskoefficienten Cx = 0,35. Det var dette design, som også Fiat og Citroen varevogne var baseret på, der blev valgt til Årets varevogn i 1995.

Virksomheden har brugt nogle designløsninger, der har fungeret godt i J5-modellen. Peugeot Boxer Jeg var et køretøj med forhjulstræk med en tværgående motor. Det blev besluttet at bruge et selvbærende organ, hvilket bidrog til et fald i køretøjets egen vægt og en stigning i kollisionsstyrke. Det blev interessant, at det blev besluttet at anvende forskellige design af for- og baghjulsophæng. Foran er der en McPherson-ophæng (med eller uden stabilisator), og bagtil er der en stiv bagaksel monteret på parabolfjedre. Varevogne var hovedsageligt udstyret med dieselmotorer, der genererede kraft i området 68 - 127 HK. Den mest kraftfulde version af motoren kom fra Iveco og havde betegnelsen 2.8HDI. Peugeot Boxer I blev produceret som en lukket kassevogn, glasvogne, hævet varevogn, 6/9-passagervogn, 9-passagerer minibus, kasse, 6-passager kasse. Der var også ordrer til individuelle flådekunder, såsom et postkontor i Frankrig eller et netværk af hospitaler.

I februar 2002 blev det besluttet at opdatere alle to modeller af PSA-varevogne. Facelift involverede hovedsageligt udseendet på køretøjets forside. Den mest markante ændring var skiftet af lys til større. Derudover er den forreste kofanger også ændret, hvilket antog mere karakteristiske former. Producenten besluttede også at gøre logoet mere synligt. Mindre ændringer blev også introduceret inde i køretøjet, skønt de hovedsageligt vedrørte flere lommer og skabe til brug af føreren. Ny benzin-, LPG- og CNG-enheder er vist i motorområdet. Deres maksimale effekt var 110 HK. Facelift påvirkede ikke luftmodstandskoefficienten, som stadig var Cx = 0,35. Arbejdet med den mere strømlinede form måtte flyttes til den næste generation af køretøjer. Dette dukkede op få år senere, allerede i 2006.

Den første generation af Peugeot Boxer har ikke været så succesrig med salget som tvillingen Fiat Ducato. Boxer Jeg var meget populær i Frankrig. I andre dele af Europa forblev det i skyggen af ​​Ducato, Ford Transit eller endda Volkswagen LT. Dette skyldtes hovedsageligt et mindre omfattende netværk af forhandlersaloner sammenlignet med konkurrerende mærker.

Læs næste Peugot Boxer II ->
 
Indtast et søgeord
Avanceret søgning
Transit Center in Europe