Mercedes Sprinter I (1995–2006) – Tekniske specifikationer
Første generation af Mercedes-Benz Sprinter, produceret fra 1995 til 2006, blev hurtigt en af de mest ikoniske og alsidige varebiler i Europa. Tilgængelig i flere længder og taghøjder, blev den brugt i en bred vifte af professionelle og industrielle anvendelser.
Dimensioner – Mercedes-Benz Sprinter I
Mercedes Sprinter I L1H1
A - Samlet længde, B - Akselafstand, C - Samlet højde, D - Maks. lastrumslængde
Symbol |
A |
B |
C |
D |
Dimension (mm) |
5004 |
2997 |
2365–2405 |
2515 |
L1H1
A: 5004 mm
B: 2997 mm
C: 2365–2405 mm
D: 2515 mm
Mercedes Sprinter I L1H2
A - Samlet længde, B - Akselafstand, C - Samlet højde, D - Maks. lastrumslængde
Symbol |
A |
B |
C |
D |
Dimension (mm) |
5004 |
2997 |
2591–2631 |
2515 |
L1H2
A: 5004 mm
B: 2997 mm
C: 2591–2631 mm
D: 2515 mm
Mercedes Sprinter I L2H1
A - Samlet længde, B - Akselafstand, C - Samlet højde, D - Maks. lastrumslængde
Symbol |
A |
B |
C |
D |
Dimension (mm) |
5585 |
3550 |
2365–2405 |
3265 |
L2H1
A: 5585 mm
B: 3550 mm
C: 2365–2405 mm
D: 3265 mm
Mercedes Sprinter I L2H2
A - Samlet længde, B - Akselafstand, C - Samlet højde, D - Maks. lastrumslængde
Symbol |
A |
B |
C |
D |
Dimension (mm) |
5585 |
3550 |
2591–2631 |
3265 |
L2H2
A: 5585 mm
B: 3550 mm
C: 2591–2631 mm
D: 3265 mm
Mercedes Sprinter I L3H2
A - Samlet længde, B - Akselafstand, C - Samlet højde, D - Maks. lastrumslængde
Symbol |
A |
B |
C |
D |
Dimension (mm) |
6945 |
4013 |
2591–2631 |
4214 |
L3H2
A: 6945 mm
B: 4013 mm
C: 2591–2631 mm
D: 4214 mm
Lastvolumen og nyttelast – Mercedes-Benz Sprinter 1995
Første generation af Sprinter blev designet til at tilbyde fremragende lastekapacitet og indvendigt rum i en række forskellige konfigurationer. Fra den kompakte L1H1 til den langakslede L3H2-version leverede den fleksible løsninger til håndværkere, kurerservice og logistikudbydere.
Lastkapacitet og indvendigt volumen
Model |
Maks. lastlængde (mm) |
Volumen (m³) |
Nyttelast (kg) |
Europaller |
L1H1 |
2515 |
7,0 |
1670 |
2 |
L1H2 |
2515 |
9,1 |
1540 |
2 |
L2H1 |
3265 |
9,1 |
1540 |
3 |
L2H2 |
3265 |
10,4 |
1520 |
3 |
L3H2 |
4214 |
13,4 |
1400–1500 |
5 |
L1H1
Maks. lastlængde: 2515 mm
Volumen: 7,0 m³
Nyttelast: 1670 kg
Europaller: 2
L1H2
Maks. lastlængde: 2515 mm
Volumen: 9,1 m³
Nyttelast: 1540 kg
Europaller: 2
L2H1
Maks. lastlængde: 3265 mm
Volumen: 9,1 m³
Nyttelast: 1540 kg
Europaller: 3
L2H2
Maks. lastlængde: 3265 mm
Volumen: 10,4 m³
Nyttelast: 1520 kg
Europaller: 3
L3H2
Maks. lastlængde: 4214 mm
Volumen: 13,4 m³
Nyttelast: 1400–1500 kg
Europaller: 5
Lastvenlighed
Sprinterens lave gulv og brede bagdørsåbning forbedrede læsseeffektiviteten. Afhængigt af konfigurationen kunne der læsses mellem to og fem europaller. Det rummelige og kvadratiske varerum egner sig både til reolsystemer og store genstande, mens det forstærkede gulv og fastgørelsespunkter sikrer tryg transport.
Motorer og drivlinjer – Mercedes Sprinter I
Første generation af Sprinter blev tilbudt med et bredt udvalg af diesel- og benzinmotorer. Dieselversionerne var særligt populære blandt erhvervskunder takket være deres pålidelighed og drejningsmoment.
Motorvarianter og specifikationer
Motor |
Type |
Slagvolumen (cc) |
Effekt (PS) |
Drejningsmoment (Nm) |
Gearkasse |
Brændstofforbrug (l/100 km) |
OM602 2.9 TD |
5-cyl Turbo Diesel |
2874 |
122 |
280 |
5-trins manuel |
10,0 |
OM611 2.2 CDI |
4-cyl Turbo Diesel |
2148 |
82–129 |
200–305 |
5-trins manuel |
8,5–9,5 |
OM612 2.7 CDI |
5-cyl Turbo Diesel |
2687 |
156 |
330 |
5-trins automatisk / manuel |
9,5–10,5 |
M111 2.3 Benzin |
4-cyl Benzin |
2295 |
143 |
200 |
5-trins manuel |
12,0 |
OM602 2.9 TD
Type: 5-cyl Turbo Diesel
Effekt: 122 PS
Drejningsmoment: 280 Nm
Gearkasse: 5-trins manuel
Forbrug: 10,0 l/100 km
OM611 2.2 CDI
Type: 4-cyl Turbo Diesel
Effekt: 82–129 PS
Drejningsmoment: 200–305 Nm
Gearkasse: 5-trins manuel
Forbrug: 8,5–9,5 l/100 km
OM612 2.7 CDI
Type: 5-cyl Turbo Diesel
Effekt: 156 PS
Drejningsmoment: 330 Nm
Gearkasse: 5-trins automatisk / manuel
Forbrug: 9,5–10,5 l/100 km
M111 2.3 Benzin
Type: 4-cyl Benzin
Effekt: 143 PS
Drejningsmoment: 200 Nm
Gearkasse: 5-trins manuel
Forbrug: 12,0 l/100 km
Ydelse og driftssikkerhed
Sprinterens motorer blev udviklet med fokus på holdbarhed og høj drejningsmoment, hvilket gjorde dem velegnede til både tung last og bykørsel. CDI-motorerne OM611 og OM612 tilbød moderne common-rail-teknologi, mens OM602 var kendt for sin robusthed. Benzinmotorerne var mere sjældne, men tilbød stille drift og god ydeevne til lettere opgaver.
Trækkapacitet – Mercedes-Benz Sprinter 1995
Sprinteren fra første generation var ikke kun en praktisk varebil – den kunne også trække betydelige laster. Den blev hurtigt et populært valg til trailere, byggemateriel og tungt udstyr.
Maksimal trækkapacitet
Motor |
Bremset trailer (kg) |
Ubremset trailer (kg) |
OM602 2.9 TD |
2000 |
750 |
OM611 2.2 CDI |
2000 |
750 |
OM612 2.7 CDI |
2000 |
750 |
M111 2.3 Benzin |
1800 |
750 |
OM602 2.9 TD
Bremset: 2000 kg
Ubremset: 750 kg
OM611 2.2 CDI
Bremset: 2000 kg
Ubremset: 750 kg
OM612 2.7 CDI
Bremset: 2000 kg
Ubremset: 750 kg
M111 2.3 Benzin
Bremset: 1800 kg
Ubremset: 750 kg
Trækspecifikationer og praktisk anvendelse
Sprinteren blev leveret med forstærkede bagaksler, trailertilslutning og valgfri trækkrog. Dens stærke dieselmotorer gjorde den ideel til at trække tunge læs – alt fra mindre entreprenørmaskiner til lastplatforme. |