Hvor bliver Ford Transit produceret?
Ford Transit er en af de mest ikoniske og udbredte varevogne i verden, som har tjent virksomheder og håndværkere siden 1965. Gennem årtierne har produktionen af Transit udvidet sig ud over sine britiske rødder til at blive en sand global operation. Hvis du undrer dig over, hvor Ford Transit bliver produceret i dag, afhænger svaret af generationen og det marked, den betjener. Nedenfor opdeler vi produktionsstederne for hver generation, startende med de nyeste modeller.
Hvor fremstilles Ford Transit MK8 & MK9 (2014–)?
Den nuværende Ford Transit-generation (MK9), lanceret i 2019, og dens forgænger (MK8, produceret fra 2014 til 2019), bygges primært på to store anlæg: Ford Otosans Kocaeli-fabrik i Tyrkiet og Kansas City Assembly Plant i Missouri, USA.
Europæisk marked
Til det europæiske og mange internationale markeder fremstilles næsten alle Ford Transit-varevogne på Kocaeli-fabrikken i Gölcük, Tyrkiet. Denne topmoderne fabrik, der drives af Ford Otosan - et joint venture mellem Ford Motor Company og Koç Holding - har været det primære produktionsknudepunkt for Transit siden 2013. Den producerer også relaterede modeller, såsom Transit Custom, og eksporterer køretøjer til hele verden. Kocaeli-fabrikken samler køretøjer, mens den henter 2.0 EcoBlue-dieselmotorer fra Fords Dagenham Engine Plant i Storbritannien, hvilket understreger den grænseoverskridende karakter af Fords forsyningskæde.
Amerikansk marked
Til det nordamerikanske marked har Kansas City Assembly Plant i Claycomo, Missouri, produceret den fuldstørrelses Transit-varevogn siden 2014. Dette anlæg betjener udelukkende de amerikanske og canadiske markeder og erstatter E-serie-varevognene i Fords nordamerikanske sortiment.
Bliver Ford Transit produceret i Kina?
I Asien produceres Ford Transit til det kinesiske marked lokalt af Jiangling Motors Corporation (JMC) i Nanchang, Kina. Dette sikrer konkurrencedygtige priser og overholdelse af lokale regler. Ford fortsætter også med at forsyne nogle asiatiske og mellemøstlige markeder fra Tyrkiet.
Hvor blev Ford Transit MK6 & MK7 (2000–2013) produceret?
Den sjette og syvende generation af Ford Transit — MK6 (2000–2006) og MK7 (2006–2013) — markerede en vigtig overgang i europæisk produktion. I denne periode flyttede Ford gradvist produktionen fra Vesteuropa til mere omkostningseffektive anlæg, mens visse traditionelle fabrikker forblev i drift for specifikke varianter.
For det meste af det europæiske marked blev Ford Transit MK6 og MK7 fremstillet på Ford Otosan-fabrikken i Kocaeli, Tyrkiet. Kocaeli-fabrikken begyndte produktionen af Transit i 2001 og blev hurtigt det vigtigste europæiske knudepunkt, der forsynede de fleste markeder på kontinentet med varevogne. Dette anlæg blev moderniseret til at håndtere storvolumenproduktion og forblev hjørnestenen i Fords erhvervskøretøjsdivision.
Parallelt fortsatte Fords Southampton Assembly Plant i Storbritannien med at bygge specifikke Transit-varianter — primært baghjulstrukne og chassis-cab-modeller — indtil dens lukning i 2013. Southampton havde været Transits historiske hjemsted siden 1970'erne, og under MK6- og MK7-generationerne supplerede den den tyrkiske produktion.
Ford Genk i Belgien
Derudover blev nogle tidlige MK6-enheder samlet på Fords fabrik i Genk, Belgien, selvom dette ophørte i 2002, da Ford konsoliderede produktionen i Tyrkiet. Dieselmotorer til disse generationer blev leveret fra Dagenham Engine Plant i Storbritannien, hvilket sikrede en konsekvent forsyning af drivlinjer til både varevogne bygget i Southampton og Kocaeli.
Hvor blev Ford Transit MK3-MK5 (1986–2000) bygget?
Den tredje, fjerde og femte generation af Ford Transit — MK3 (1986–1991), MK4 (1991–1994) og MK5 (1994–2000) — blev alle primært produceret i Vesteuropa, med produktionen udvidet til nye regionale fabrikker i 1990'erne. Gennem hele denne periode forblev Southampton Assembly Plant i Storbritannien det primære produktionssted for Transit, hvor størstedelen af varevognene til det europæiske marked blev fremstillet. Fabrikken var ansvarlig for hele spektret af karrosserityper og konfigurationer og fungerede som rygraden i Fords produktion af erhvervskøretøjer.
For at imødekomme den voksende efterspørgsel på det kontinentale Europa samlede Fords fabrik i Genk, Belgien, også Transit-varevogne og forsynede markeder uden for Storbritannien. Produktionen i Genk støttede Southampton gennem alle tre generationer, især for venstrestyrede modeller.
Ford Otosan i Tyrkiet
I 1976 begyndte Ford at samle Transits i Tyrkiet gennem sit joint venture Ford Otosan. Dette anlæg i Istanbul fortsatte med at producere MK3, MK4 og MK5 til det tyrkiske marked og omkringliggende regioner gennem 1980'erne og 1990'erne, hvilket lagde grunden til Tyrkiets fremtidige rolle som Fords primære europæiske Transit-knudepunkt.
I slutningen af 1990'erne udvidede Ford produktionen længere mod øst og etablerede mindre samleoperationer for CKD-sæt (completely knocked down) i Płońsk, Polen, og Obchak, Hviderusland, for at betjene lokale markeder mere effektivt. Disse anlæg håndterede primært den endelige samling fra sæt, der blev sendt fra Southampton eller Genk.
Hvor blev Ford Transit MK1 & MK2 (1965–1986) produceret?
Den første og anden generation af Ford Transit — MK1 (1965–1978) og MK2 (1978–1986) — etablerede varevognen som en europæisk bestseller. Produktionen i disse to årtier var koncentreret i Storbritannien, med yderligere kapacitet tilføjet på det kontinentale Europa i takt med at efterspørgslen voksede.
Oprindeligt byggede Langley-fabrikken i Berkshire, Storbritannien, MK1 Transit fra 1965. Produktionen flyttede dog hurtigt til den større Southampton Assembly Plant i 1972, som blev det primære produktionssted for alle efterfølgende britisk-byggede Transits. Southampton-fabrikken producerede både MK1- og MK2-modeller og betjente det britiske marked og eksportmarkeder.
Parallelt begyndte Fords fabrik i Genk, Belgien, at samle Transits i 1965 for at forsyne de kontinentaleuropæiske markeder, især med venstrestyrede køretøjer. Denne ordning fortsatte ind i MK2-generationen, hvilket sikrede, at europæiske kunder kunne betjenes effektivt fra det Fælles Marked.
Andre europæiske og oversøiske samlinger
I MK2-æraen startede produktionen også på Fords fabrik i Amsterdam, Holland, som samlede Transits til det lokale marked og nærliggende regioner indtil 1981. Derudover lancerede Ford i 1976 Transit-produktion på sin Otosan-fabrik i Istanbul, Tyrkiet, og producerede MK2 til det indenlandske marked og nabolande.
Uden for Europa blev MK1 og MK2 samlet under licens fra CKD-sæt på markeder som Australien, New Zealand, Sydafrika og endda Sydkorea. Disse lokaliserede operationer gjorde det muligt for Ford at konkurrere i regioner med høje toldsatser på fuldt byggede importer.
|