Ford Transit Custom vs. Renault Trafic - sammenligning
Ford Transit Custom MK3 (model 2023) og Renault Trafic III (seneste Trafic, opdateret 2025) er to af de førende mellemstore varevogne i Europa. Hver især tilbyder flere karosserikonfigurationer: Transit Custom fås i to længder (L1/L2) med lavt tag, mens Trafic kommer i to længder (L1/L2) og to taghøjder (H1 lav, H2 høj). Begge tilbydes som kassevogn eller mandskabsvogn. Nedenfor sammenligner vi deres nøgleegenskaber – dimensioner, lastkapacitet, motorer, brændstoføkonomi, teknologi, prissætning og pålidelighed – ved hjælp af data fra officielle kilder og anmeldelser.
Dimensioner og lastkapacitet
Transit Custom MK3 (2023) i den korte L1-version er cirka 5.050 mm lang, med en akselafstand på 3.100 mm og en taghøjde på 1.972 mm. Til sammenligning er Renault Trafic III (L1H1) cirka 5.080 mm lang (akselafstand 3.098 mm) og 1.971 mm høj, og tilbyder et lastrum på ~5,8 m³.
Ford Transit Custom L1H1
Total længde: 5.050 mm
Akselafstand: 3.100 mm
Højde: 1.972 mm
Lastvolumen: ~5,8 m³
Maks. nyttelast: ≈1.350 kg (diesel)
Renault Trafic L1H1
Total længde: 5.080 mm
Højde: 1.971 mm
Lastvolumen: 5,8 m³
Maks. nyttelast: 1.222 kg
Ford Transit Custom L2H1
Total længde: 5.450 mm
Akselafstand: 3.500 mm
Højde: 1.972 mm
Lastvolumen: ~6,8 m³
Maks. nyttelast: ≈1.350 kg (diesel)
Renault Trafic L2H2
Total længde: 5.480 mm
Højde: 2.498 mm
Lastvolumen: 8,9 m³
Maks. nyttelast: 1.083 kg
Konklusioner: Renault Trafic tilbyder mere vertikal plads (højere tag) og større lastvolumen, især i L2H2-konfigurationen. Transit Custom er en smule kortere, holder højden under 2,0 m (nyttigt i garager) og understøtter en højere totalvægt (~1.350 kg).
Motorer og ydeevne
Begge varevogne bruger moderne turboladede motorer. Transit Custom MK3 tilbydes med Fords 2.0L EcoBlue-diesel med ydelser fra 110-170 HK. Den leveres som standard med en 6-trins manuel gearkasse (FWD) og tilbyder en 8-trins automatgearkasse (AWD-option på højere ydelser). Ford tilbyder også en mild-hybrid (MHEV) mulighed på nogle dieselmotorer, plus en ny plug-in hybrid (2.5L benzin + elmotor, 232 HK) og en fuldt elektrisk E-Transit Custom (100 eller 160 kW motor, ~337 km rækkevidde). Renault Trafic III er kun diesel: tidlige modeller brugte en 1.6L dCi (90-140 HK), mens 2019+ faceliftet introducerede en 2.0L dCi (120-170 HK). Transmissionerne er 6-trins manuelle, med en 6-trins dobbeltkoblingsautomatgearkasse tilgængelig for 2.0 dCi på højere udstyrsniveauer. Der tilbydes endnu ingen hybrid- eller el-version af Trafic.
Ford Transit Custom MK3
Motor: 2.0L EcoBlue diesel, 110–170 HK
Ydelse: 110–170 hk (405 Nm for 170 hk)
Transmission: 6-trins manuel (standard); 8-trins auto (tilgængelig)
Alternativer: Plug-in Hybrid (2.5L, 232 HK, ~50 km EV-rækkevidde) og Elektrisk (100/160 kW, ~337 km)
Renault Trafic III
Motor: 1.6L dCi diesel (90–140 HK) eller 2.0L dCi (120–170 HK)
Ydelse: 90–170 hk (380 Nm max)
Transmission: 6-trins manuel (standard); 6-trins dobbeltkoblingsauto (2.0L-modeller)
Elektrisk version: Ingen i øjeblikket (ingen hybrid/el-Trafic)
Konklusioner: Begge varevogne opnår lignende topydelser (~170 HK) og tilbyder moderne dieselmotorer. Fords sortiment er bredere (med hybrid/el-muligheder) og inkluderer valgfri AWD, mens Renaults opdatering har øget effekten (+25 HK, +40 Nm) i 2.0L-motoren. Transit-motorerne har tendens til at producere et højere drejningsmoment, og Fords nye drivlinjer giver den en fordel i acceleration og alternative energimuligheder.
Brændstofforbrug og effektivitet
Brændstoføkonomien varierer afhængigt af motor og konfiguration. Officielt har Transit Custom 2.0L diesel et gennemsnit på omkring 7,5 l/100 km (kombineret) for den lettere L1-varevogn (omkring 7,7 l/100 km i L2). Plug-in hybrid-varianten er vurderet til kun 1,6-2,0 l/100 km (WLTP) takket være dens elektriske rækkevidde. Renault Trafics 2.0L diesel opnår cirka 6,1-6,8 l/100 km (WLTP) afhængigt af effekt og gearkasse. I praksis er Trafics twin-turbo dieselmotorer en smule mere økonomiske ved sammenlignelig brug.
- Ford Transit Custom MK3: ~7,5–7,7 l/100 km (2.0L diesel, kombineret); PHEV ~1,6–2,0 l/100 km.
- Renault Trafic III: ~6,1–7,0 l/100 km (2.0L dCi, kombineret).
Konklusioner: Renault Trafics dieselmotorer har tendens til at være mere nøjsomme, hvilket kan sænke driftsomkostningerne for langdistancebrugere.
Teknologi og funktioner
Begge varevogne tilbyder moderne komfort- og sikkerhedsteknologi. Transit Custom MK3 kommer med Fords SYNC4-multimediesystem, der vises på en stor 13-tommer touchskærm (med indbygget 5G-modem og valgfri Alexa-stemmeassistent). Den inkluderer førerassistentsystemer som Pre-Collision Assist, Lane-Keeping Aid, adaptiv fartpilot, systemer til førerovervågning og tilgængelige 360°-kameraer. Trafic III tilbyder en 8-tommer EASY LINK-touchskærm med navigation, DAB-radio og smartphone-spejling. Dens standard sikkerhedspakke inkluderer parkeringssensorer bag, automatisk nødbremse, vognbaneassistent, genkendelse af trafikskilte og træthedsadvarsel.
Ford Transit Custom MK3
Sikkerhed: Pre-Collision Assist, vognbaneassistent, adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, førerovervågning osv.
Multimedia: 13″ SYNC4 touchskærm (5G, Android/Apple), stemmestyring, Alexa
Anden teknologi: Mobilt kontor-rat, valgfrit 360°-kamera, Pro Power Onboard-stikkontakt
Renault Trafic III
Sikkerhed: Parkeringssensorer bag, automatisk nødbremse, vognbaneassistent, skiltegenkendelse, opmærksomhedsadvarsel
Multimedia: 8″ EASY LINK-skærm (navigation, Apple CarPlay/Android Auto, DAB-radio)
Anden teknologi: Modulært "mobilt kontor"-skrivebord i kabinen, 84 L indvendig opbevaringsplads
Konklusioner: Fords Transit Custom er teknologirig, med en større touchskærm og muligheder på et højere niveau (360°-visning, stemmeassistent). Renaults Trafic er enklere, men leveres som standard med et bredt sæt førerassistentsystemer og smarte praktiske detaljer (mobil arbejdsstation, ekstra opbevaring).
Priser og tilgængelighed
Prisen afhænger af land, specifikationer og udstyrsniveau. I Danmark starter en basis Ford Transit Custom kassevogn omkring 280.000 kr. (ekskl. moms). En ny Renault Trafic kassevogn starter lidt lavere, omkring 270.000 kr. (ekskl. moms) for basismodellen. Højere udstyrsversioner (Trend/Limited for Ford; Start/Advance for Renault) og ekstraudstyr (mandskabskabiner, automatgear, højt tag) driver priserne betydeligt op.
- Ford Transit Custom MK3: fra ~280.000 kr. (ekskl. moms) i Danmark.
- Renault Trafic III: fra ~270.000 kr. (ekskl. moms) i Danmark.
Konklusioner: Trafics basispris er lavere, men dens inkluderede serviceplaner og længere garanti (på nogle markeder) kan opveje omkostningerne.
Pålidelighed og vedligeholdelse
Begge varevogne har bevist deres værd, men har deres særheder. Den nye Transit Customs 2.0 EcoBlue-diesel havde nogle børnesygdomme: indledende problemer med injektorer og olieservice på lanceringsmodellerne. Ældre Transit Customs (2018-2023) så også problemer med DPF- og injektorslid. Renault Trafic III er generelt robust: de nyeste 2.0 dCi-motorer har ikke haft nogen større rapporterede fejl, mens de tidligere 1.6 dCi-enheder kunne lide af injektor/DPF-problemer. Omkostningerne til dele og service er ens for begge varevogne; dele til Transit Custom (filtre, bremser osv.) er bredt tilgængelige og ofte lidt billigere.
Ford Transit Custom MK3
Almindelige problemer: Den tidlige 2.0L EcoBlue havde fejl på injektor/olieservice. Hold også øje med slid på dieselinjektorer og fejl i AdBlue-systemet ved hård brug.
Service: 2 år/40.000 km intervaller; stort forhandlernetværk; gratis Ford-telematik hjælper med at spore vedligeholdelse. Garantien er typisk 2 år/ubegrænset km.
Renault Trafic III
Almindelige problemer: Den nuværende 2.0 dCi er generelt problemfri. Tidligere 1.6 dCi-varevogne havde lejlighedsvise fejl med DPF/regenerering og injektorer. Trafic-sensorer (parkeringsassistent) kan kræve opmærksomhed efter hård brug.
Service: Renault inkluderer serviceaftaler på nogle markeder. Standardintervallet er 1 år/30.000 km eller 2 år/40.000 km, afhængigt af landet. Solid tilgængelighed af dele i hele Europa.
Konklusioner: Ingen af varevognene er usædvanligt problematiske.
Opsummering: Ford Transit Custom eller Renault Trafic?
Både Ford Transit Custom MK3 og Renault Trafic III er fremragende mellemstore varevogne, men de fremhæver forskellige styrker:
- Ford Transit Custom MK3: Moderne drivlinjemuligheder (diesel, PHEV, EV) og avanceret kabineteknologi. Lidt lavere startpris, højere effekt og drejningsmoment samt et omfattende infotainmentsystem. Nogle tidlige dieselmodeller havde problemer med injektorer, men opdateringer har forbedret pålideligheden.
- Renault Trafic III: Tilbyder mere lastrum (især med højt tag) og lidt bedre brændstoføkonomi. Kommer med omfattende sikkerhedsfunktioner og en længere serviceplan som standard. Mangler hybrid/el-muligheder, men dens dokumenterede holdbarhed er et plus.
Valget afhænger af prioriteter. Hvis maksimal lastvolumen, brændstofeffektivitet og en simpel dieselopsætning er afgørende, er Trafic et stærkt valg. Hvis avanceret teknologi, kraft og muligheden for at køre elektrisk er vigtigt, har Transit Custom en fordel. Begge er dygtige arbejdsheste – en prøvetur og sammenligning af specifikke konfigurationer vil hjælpe med at træffe den endelige beslutning. |