Your browser does not support JavaScript!


Ford Taunus historie

Ford Taunus Transit - en varevogn, der oprindeligt blev produceret under navnene FK FK1000 og Ford Transit 1250, blev først ved slutningen af ​​produktionen (1961) besluttet på navnet Taunus Transit. Ford FK1000, Taunus Transit blev produceret i årene 1953 - 1965 på Ford-fabrikken i Köln-Niehl, Tyskland, og i samlingsanlæggene i Azambuja (Portugal) i årene 1964 - 1966.

Ford Taunus Transit er en dobbelt model til Ford Thames 400E, der blev bygget mellem 1957 og 1965 på Storbritannien. Fords hovedkvarter i Detroit så imidlertid ikke poenget med at udvikle to separate modeller og bestilte "Project Redcamp" til fælles udvikling af erhvervskøretøjer i Europa.

Ford Taunus Transit Replika Lotus
(fot: bonhams.com/auctions/20143/lot/257/)

Ford Taunus Transit er vist i flere versioner: Taunus 12M, Taunus 15M, Taunus 17M og FK1000 / 1250. Ud over det nye navn ændrede det sig ikke meget i begyndelsen. Model 1250 var stadig udstyret med en 1,5-liters benzinmotor, og 1,2-liters motorer var kun tilgængelige i 1000 Combi og Van versioner.

I april 1962 optrådte en ny version af Ford Taunus med en lastkapacitet på 800 kg (G1BT). Det var kendetegnet ved en mindre størrelse på dæk og fælge. Ford Taunus G1BT havde en mere økonomisk 55 hk motor. Ford Taunus Transit 800 har med succes erstattet 1000- og 1250-modellerne, der tilbydes i næsten alle karosserier, bortset fra dobbelt førerhuschassis, der er baseret på rammen.

I september 1963 besluttede Ford at genoprette den eksisterende model og tilbød sine kunder en version af Ford Taunus Transit 1500, som var kendetegnet ved en øget nyttelast på op til 1500 kg. Det blev tilbudt med en benzinmotor med en kapacitet på 1,7 liter og 60 HK (Taunus 17M). Model 1500 introducerede en række ændringer, inklusive udstyret med dobbelthjul bagpå, modtog en forstærket foraksel, og bremsesystemet er blevet ændret.

Ford Taunus Transit 1500 blev også tilbudt i en speciel version markeret som Westfalia. Denne model er ikke andet end en autocamper-varevogn. Westfalia kunne let konkurrere med den populære Volkswagen Transporter T1. Taunus Transit Westfalia kendetegnet ved et hævet tag og indvendig montering fuld af de mest nødvendige ting til turen.

I 1964 besluttede Ford at modernisere sin Ford Taunus Transit-model for sidste gang og præsenterede en model med et to-tråds bremsesystem sammen med en servo, et trepunkts sikkerhedssele og et 12V-system med en trefaset vekselstrømsgenerator. I december 1965 * forlod den sidste Ford Taunus Transit 1000 fabriksportene i Köln, Tyskland. I samme måned begyndte salget af den næste generation af Ford Transit.

Ford Taunus Transit 1965
(fot: bringatrailer.com/2016/03/29/cosmetically-restored-w-32k-kilometers-1965-ford-taunus-transit-fk-1250)

* På det sydeuropæiske marked blev Ford Transit Taunus-modellerne produceret indtil midten af ​​1966 på Azambuja-fabrikken i Portugal.

<- Vend tilbage til historien Ford Transit Læs næste Ford Transit MK1 ->
 
Indtast et søgeord
Avanceret søgning