Citroen er i øjeblikket en af de fem mest populære varebilproducenter i Europa. På trods af at køretøjet er baseret på den samme struktur som lastbiler fra konkurrerende mærker, har Citroen Jumper flere individuelle elementer, der giver dens varevogn karakter. Disse faktorer bidrager til gode salgsresultater. Det innovative udvendige design fortjener særlig opmærksomhed. I Storbritannien er Jumper kendt som Citroen Relay.
De første modeller af Citroën erhvervskøretøjer dukkede op på det globale marked i mellemkrigstiden. Allerede i 1928 producerede virksomheden en Citroen C4 VAN, der har meget lidt til fælles med den C4-model, som vi kender i dag. Den var imidlertid udstyret med en stor, indbygget bagagerum, som muliggjorde transport af forskellige typer varer. Citroen var en af de første producenter i verden, der opfyldte virksomhedernes behov for en optimal lasteplads. Køretøjet blev drevet af en 9-liters motor. C4-varevognen var tilgængelig i 17 forskellige versioner, hvilket gjorde det muligt at transportere varer op til 1200 kg. I 1939 frigav virksomheden TUB / TUC-modellen, som blev en forløber for den ikoniske H-varemodel.
I 1947 debuterede Citroen H van på det europæiske marked med forhjulstræk. Det var en ny løsning, der senere blev vedtaget over hele verden. H van mødtes med stor anerkendelse, og i dag kan du møde renoverede arbejdskopier af dette køretøj. I løbet af de næste årtier introducerede Citroen yderligere variationer af erhvervskøretøjer - Citroën Type 23 med en lastekapacitet på 1500 kg eller 2CV MINI-VAN solgt i 1,2 millioner eksemplarer. Det største gennembrud var imidlertid introduktionen af den store Citroen Jumper varevogn.