Your browser does not support JavaScript!


Kinesisk Ford Transit - bliver den tilgængelig i Europa?

Ford Transit har været på de europæiske veje siden 1965. I årenes løb har vi været vidne til flere generationer af den ikoniske varevogn. Men vidste du, at Ford Transit også er tilgængelig på det kinesiske marked? Interessant nok adskiller den sig markant i sit design fra de versioner, vi kender i Europa. I denne artikel vil vi vise dig, hvordan den kinesiske Ford Transit ser ud, og hvordan de tidligere generationer adskiller sig i Asien og Europa. Det er også værd at bemærke, at Ford Transit også fås i USA med benzinmotorer, der ikke lever op til de europæiske miljøkrav.
Ford Transit Kina

Ford Transit 2024 - Kina vs Europa

JMC er ansvarlig for design, salg og distribution af Ford Transit i Kina. Det er et joint venture ejet af Ford-koncernen. Forskellene mellem den kinesiske Ford Transit og den europæiske version af varevognen er tydelige ved første øjekast. Det gælder især, hvis vi retter opmærksomheden mod bilens front. Forskelligt design af lygterne, forskelligt design af kølergrillen. Den forreste kofanger og motorhjelmen med et langt luftindtag har også et andet udseende. Man får indtryk af, at den europæiske Ford Transit har et mere strømlinet og aerodynamisk frontdesign, hvilket helt sikkert giver sig udslag i en lavere luftmodstandskoefficient. Designet på JMC Ford Transit 2024 er på den anden side mere futuristisk, hvilket svarer til de aktuelle tendenser på det asiatiske marked. Samtidig svarer begge versioner til en modelrække, der er dedikeret til specifikke markeder, dvs. andre biler produceret af JMC og Ford. Det ville være interessant at se, hvordan Ford Transit Trail-grillen ville se ud i den kinesiske udgave...
Ford Transit China

JMC Ford Transit T8

Den kinesiske Ford Transit fås i to forskellige frontversioner. Passagerversionen (minibus) har en gennembrudt kromgrill, der minder om andre passagerbiler produceret af JMC. Varevognsversionen minder derimod om JMC's Ford Ranger og er en smule mere massiv. I fragtversionen kan vi regne med 15,4 kvadratmeter lastkapacitet, mens passagerversionen allerede er på 13 kvadratmeter. Den kinesiske Ford Transit fås i tre karrosseriudgaver: kort (3000 mm), medium (3300 mm) og lang (3750 mm). Til sammenligning er det værd at tage et kig på Ford Transit 2024's dimensions side.

2024 kinesisk Ford Transit - motorer

JMC Ford Transit 2024 fås med to dieselmotorer: 2.3T og 2.0T. Førstnævnte er lånt fra Ford Puma og genererer 175 mechnia-heste (128 kW) med et maksimalt drejningsmoment på 430 Nm. Den to-liters version klarer sig lidt dårligere med 154 hestekræfter (390 Nm). Kunderne kan vælge mellem tre gearkasser: ZF 8AT, Magna 7MT og 6MT. I Europa er det dog 2.0 EcoBlue-motoren til Ford Transit, der dominerer.
JMC Teshun

JMC Teshun - elektrisk Transit MK3

En verdensomspændende evighed og bilmæssig nysgerrighed. JMC har lanceret Teshun-modellen i 2023, som har karrosseri som en Ford Transit fra 1986. Varevognen har dog væsentlige ændringer. Designet af køretøjets frontbælte er blevet fuldstændig redesignet, og der er blevet introduceret et elektrisk drev. Hvad er historien bag denne udvikling? Ford producerede en Ford Transit baseret på MK3-MK5-modellerne på det kinesiske marked indtil 2017. Senere blev rettighederne til denne model solgt til JMC, som brugte det gamle køretøjsdesign til at skabe en elbil. Som annonceret af producenten har JMC Teshun en rækkevidde på 300 km og en elmotor med 163 hestekræfter, der genererer 320 Nm.

Tidligere generationer af Ford Transit i Kina

Den kinesiske Ford Transit har altid været anderledes end den, der produceres i Europa. Nedenfor er nogle eksempler på fotos, der bedst viser forskellene i design. Husk også, at du kan købe Ford Transit-dele fra vores online shop. I slutningen af denne artikel vil vi også besvare titelspørgsmålet. Vil den kinesiske Ford Transit blive tilgængelig i Europa? Nej, den er udelukkende rettet mod det asiatiske marked, hvor JMC-biler er til stede.
Transit KinaFord Transit Kina

Vidste du at ... ?

Vores andre blog artikler: