Den bedste Ford Transit-motor i historien
Ford Transit er produceret kontinuerligt siden 1965. I mere end 50 år har 8 generationer Ford Transit og tusindvis af tilgængelige versioner og kropstyper dukket op på markedet. En stor revolution har også fundet sted i motorenheden. Ford Transit fra sin oprettelse var tilgængelig i forskellige versioner med mere end 30 forskellige motorer. Hvilken Ford Transit-motor var den bedste?
Ford Transit motorer historie
Den første nogensinde Ford Transit varevogn havde en 1,3L Taunus V4 motor, lånt fra den tyske Ford Taunus Transit. Det var også tilgængeligt i 1.5l og 1.7l versioner. Ford ingeniører i Det Forenede Kongerige besluttede at øge deres kapacitet, der tilbyder V4 Essex motorer med 1.7l, 2.0l og V6 3.0 for Transit MK1. Alternativt valg var Perkins dieselmotor eller York.
Hvordan vurderer vi disse motorer nu? Mange af dem arbejder så langt! Det er værd at bemærke, at Transit MK1 blev brugt til 95% af bankrabber i den periode. Politiet understregede, at Transit er i stand til at nå hastigheden på en personbil med et betydeligt øget belastningsområde. Det skabte en eksplosiv blanding! Ford Transit-motorer var pålidelige, effektive og forud for deres tid. I august 1977 optrådte Ford Transit 1978 1/2 version, almindeligvis kendt som Transit MK2. Dette udvide rækkevidden af motorer med benzinmotorer Pinto 1.6 / 2.0 og Köln V6 2.8 eller Essex V6 3.0 enheder. Blandt dieslerne dominerede den 2,4-liters York-enhed stadig. Til sammenligning - for det australske marked på samme tid slå motoren V6 4.1l. Nye varianter af motoren viste sig også med introduktionen af nye modeller. 2.3L Duratec og Duratorq TDCi motorer i varianter 2.2l, 2.4l og 3.2l var de mest populære i Europa. Det europæiske marked blev primært leveret af varevogne med TDCI-motorer, hvilket gav høj holdbarhed, relativt lavt forbrændingsniveau og fejlfri drift.
Ford Transit motorer i det nuværende tilbud
Fords politik fokuserer på at støtte ny teknologi og beskytte miljøet. På bare et par år kan vi forvente, at alle Ford-biler (og varevogne) vil have elmotorer. Nutiden er lidt anderledes. Nye EcoBlue 2,0-liters motorer blev introduceret til det europæiske marked.
Hver variant er fra et par til et dusin HP kraftigere end sin forgænger 2,2 TDCi. Drejningsmomentet er også højere. Injektorerne i en forbrændingscyklus (varer i en brøkdel af et sekund) gør 6 brændstofindsprøjtninger i komprimeret luftmotor i cylinderen. EcoBlue-motorer tilbyder 15% lavere brændstofforbrug end den tidligere anvendte enhed, men de kræver, at AdBlue-tanken primeres i overensstemmelse med Euro 6-forskrifterne.
Den mest kraftfulde Ford Transit-motor
Der var et par ekstraordinære eksemplarer af Ford Transit med ikke-standardmotorer, som normalt lånes fra andre biler. I 1971 debuterede SuperVan med en V8-motor, der genererede strøm på omkring 400 hk.
Dens efterfølger, SuperVan II, modtog en Cosworth DFL-motor med en topfart på 178 miles i timen. I 1994 præsenterede Ford den sidste SuperVan med Cosworth HB-enheden. Over tid blev motoren ændret til den mere praktiske Ford-Cosworth Pro Sports 3000 V6 med 295 hk.
I 2011 præsenterede Ford Transit SuperSportVan-modellen med en turboladet Duratorq 3.2-motor, der genererede strøm ved 198 hk. I samme år debuterede vores Drift Bus med en BMW M5 V8 motor med ca. 440 HP!
Og hvad efter din mening var den bedste Ford Transit-motor i historien? |