Den bedste Ford Transit-motor i historienFord Transit er produceret kontinuerligt siden 1965. I mere end 50 år har 8 generationer Ford Transit og tusindvis af tilgængelige versioner og kropstyper dukket op på markedet. En stor revolution har også fundet sted i motorenheden. Ford Transit fra sin oprettelse var tilgængelig i forskellige versioner med mere end 30 forskellige motorer. Hvilken Ford Transit-motor var den bedste? Ford Transit motorer historieDen første nogensinde Ford Transit varevogn havde en 1,3L Taunus V4 motor, lånt fra den tyske Ford Taunus Transit. Det var også tilgængeligt i 1.5l og 1.7l versioner. Ford ingeniører i Det Forenede Kongerige besluttede at øge deres kapacitet, der tilbyder V4 Essex motorer med 1.7l, 2.0l og V6 3.0 for Transit MK1. Alternativt valg var Perkins dieselmotor eller York. ![]() Hvordan vurderer vi disse motorer nu? Mange af dem arbejder så langt! Det er værd at bemærke, at Transit MK1 blev brugt til 95% af bankrabber i den periode. Politiet understregede, at Transit er i stand til at nå hastigheden på en personbil med et betydeligt øget belastningsområde. Det skabte en eksplosiv blanding! Ford Transit-motorer var pålidelige, effektive og forud for deres tid. I august 1977 optrådte Ford Transit 1978 1/2 version, almindeligvis kendt som Transit MK2. Dette udvide rækkevidden af motorer med benzinmotorer Pinto 1.6 / 2.0 og Köln V6 2.8 eller Essex V6 3.0 enheder. Blandt dieslerne dominerede den 2,4-liters York-enhed stadig. Til sammenligning - for det australske marked på samme tid slå motoren V6 4.1l. Nye varianter af motoren viste sig også med introduktionen af nye modeller. 2.3L Duratec og Duratorq TDCi motorer i varianter 2.2l, 2.4l og 3.2l var de mest populære i Europa. Det europæiske marked blev primært leveret af varevogne med TDCI-motorer, hvilket gav høj holdbarhed, relativt lavt forbrændingsniveau og fejlfri drift. ![]() Ford Transit motorer i det nuværende tilbudFords politik fokuserer på at støtte ny teknologi og beskytte miljøet. På bare et par år kan vi forvente, at alle Ford-biler (og varevogne) vil have elmotorer. Nutiden er lidt anderledes. Nye EcoBlue 2,0-liters motorer blev introduceret til det europæiske marked. ![]() Hver variant er fra et par til et dusin HP kraftigere end sin forgænger 2,2 TDCi. Drejningsmomentet er også højere. Injektorerne i en forbrændingscyklus (varer i en brøkdel af et sekund) gør 6 brændstofindsprøjtninger i komprimeret luftmotor i cylinderen. EcoBlue-motorer tilbyder 15% lavere brændstofforbrug end den tidligere anvendte enhed, men de kræver, at AdBlue-tanken primeres i overensstemmelse med Euro 6-forskrifterne. Den mest kraftfulde Ford Transit-motorDer var et par ekstraordinære eksemplarer af Ford Transit med ikke-standardmotorer, som normalt lånes fra andre biler. I 1971 debuterede SuperVan med en V8-motor, der genererede strøm på omkring 400 hk. ![]() Dens efterfølger, SuperVan II, modtog en Cosworth DFL-motor med en topfart på 178 miles i timen. I 1994 præsenterede Ford den sidste SuperVan med Cosworth HB-enheden. Over tid blev motoren ændret til den mere praktiske Ford-Cosworth Pro Sports 3000 V6 med 295 hk. I 2011 præsenterede Ford Transit SuperSportVan-modellen med en turboladet Duratorq 3.2-motor, der genererede strøm ved 198 hk. I samme år debuterede vores Drift Bus med en BMW M5 V8 motor med ca. 440 HP! Og hvad efter din mening var den bedste Ford Transit-motor i historien? |
Author: Paweł Kokot |
Vidste du at ... ? | |