Europa vs USA
Europa med USA er forskellig geografisk, politisk, historie eller endda kultur. Tilgangen til frihed, retten til pistolen og selvfølgelig - motorisering er også helt anderledes! Mens Europa vedtager yderligere bestemmelser om udstødningsemissioner, udvikler USA markedet for store benzinmotorer. Mens Europa kalder brugskøretøjer med varevogne, bruger USA udtrykket "trucks".
Mens Europa fra 1960'erne blev domineret af Transit Fords, i USA regerede Ford E-serien (Ecoline) for at konkurrere med Chevrolet Corvair van. Transit i Europa udviklede sig meget hurtigt og dominerede nye markeder. I 2014 gav Ford i USA officielle oplysninger om udskiftningen af Ford E (også kaldet Club Wagon) - Ford Transit, der har sine rødder i Europa. Det var et interessant træk, fordi Ecoline i 35 år var den mest solgte model i segmentet "full-size van" i USA. Forbedringen af køretøjer med andre bekymringer tvang Ford til at bevæge sig mod en stor europæisk tradition. De første officielle oplysninger om forskellene i disse køretøjer var interessante. Ford Transit med en 3,5-liters EcoBoost®-motor var 42% mere økonomisk end den sidste Ecoline-model. Dette blev angivet ved effektiviteten af motoren såvel som brændstoføkonomiske test. Desuden havde den største Transit et 75% mere belastningsområde end den største Ford Ecoline. Der var heller ikke nogen forskel i det ydre udseende - Ford E-serien omtalte ældre, kantede modeller. Ford Transit er i sin tur nået til moderne design og mere aerodynamisk form.
På trods af at begge køretøjer producerer og sælger biler under samme navn, har de dog nogle forskelle. Vi vil forsøge at præsentere dem på modellerne fra 2017/2018 år.
Ford Transit in USA
År 2018 i USA sælges i fire varianter - Transit 150, Transit 250, Transit 350, Transit 350 Heavy-Duty. Disse varianter findes naturligvis i forskellige variationer og versioner - lavt gulv, med tre forskellige højder, loft, med et andet antal pladser (fra 8 til 15) osv.
Transit-varevognen fra 2018 fås med tre forskellige motorer: Den traditionelle 3,7 liter Ti-VCT V6-motor med 275 hestekræfter (med et drejningsmoment på 352,63 Nm) samt 3,5L EcoBoost® V6-motoren med det bedste drejningsmoment i dets klasse, på niveauet 542 Nm (og effekt omkring 310 hk). Den tredje mulighed er en femcylindret dieselmotor med direkte indsprøjtning 3.2L I-5 Power Stroke® Turbo Diesel med 185 hestekræfter. Disse enheder er meget større og mere kraftfulde end de motorer, der anvendes på det europæiske marked. Dette skyldes emissionsstandarder (inklusive Euro 6), men også til bilindustrien på kontinentet. Allerede inden indførelsen af regler og begrænsninger blev der anvendt motorer med lavere effekt. Til sammenligning er det værd at nævne de motorer, der blev brugt i den sidste Ecoline-linje. Grundmodellen var udstyret med en 4,6-liters V8-motor med 225 hk. Det var også muligt at opgradere til en 5,4 liter V8 enhed med en effekt på 255 hk.
Uanset den valgte version har American Transit en 6-speed Automatic SelectShift transmission. Fra 2018 vil efterfølgende versioner af den amerikanske transit (ikke kun til transport af mennesker) være udstyret med trin til at komme videre. Dette er en lille ændring, men du kan se en klar trend, der blev født i busversionerne og også på leveringskøretøjer. Den sidste forskel er brugen af "Battery Guard" -teknologien. Dette er software, der tager sig af batteriets opladningsniveau. Du kan indstille forskellige tilstande til at bruge energi, når motoren ikke er tændt. Denne teknologi eksisterer ikke i europæiske modeller, men disse har en række innovationer inden for sikkerhed og kontrol.
FORD TRANSIT IN EUROPE
Lovbestemmelser tvang fabrikanterne til at foretage mange ændringer for at reducere toksiner og udstødningsgasser. Dette gælder både for drivenheder og teknologier, der anvendes - Smart Regenerativ Opladning, Accelerationskontrol og Auto-Start-Stop. Men lad os starte med hjertet, det er motoren.
Den nye 2.0 EcoBlue turbodiesel (hyperlink) erstattede 2,2 TDCi Duratorq-enheden. Det findes i øjeblikket i tre forskellige varianter: 105, 130 og 170 hk. Det gennemsnitlige brændstofforbrug ved brug af denne type enheder er 6.7L pr. 100 km. Du kan se her en klar forskel fra enhederne på det amerikanske marked - både hvad angår cylindervolumen, økologi, kørseløkonomi eller endda strøm. Men for Duratorq motorer giver EcoBlue mere effekt, mere drejningsmoment og lavere brændstofforbrug. Motormotor entusiaster bliver nødt til at komme væk med smagen (eller medbringe et køretøj fra USA). Motoren suppleres med en 6-speed SelectShift transmission - det samme som i amerikanske modeller.
Det ydre udseende på begge markeder er blevet forenet. På forsiden af køretøjet er der en karakteristisk grill. Spørgsmålet om spejle, trin, ekstra lys eller typer døre afhænger igen af køberens individuelle forventninger. Ford Transit er en vare med et ubegrænset antal muligheder. Disse modifikationer er imidlertid meget ens på begge markeder, hvis ikke identiske.
Som en nysgerrighed er det værd at nævne, at den europæiske model som standard er udstyret med brændstoftanken uden en traditionel brændstofkork. Interessant nok er denne løsning endnu ikke i USA.
Takket være brugen af Smart Regenerative Charging-teknologi oplades batteriet kun, når det er nødvendigt. Dette eliminerer muligheden for genopladning af opladet batteri og unødvendigt brændstoftab. Auto-Start-Stop-funktionen giver dig mulighed for at reducere brændstofforbruget i byen. Når man stopper ved trafiklys, går køretøjet i neutral. Denne teknologi kan automatisk slukke for motoren, mens du tænder lys, radio og aircondition. For at flytte skal du blot trykke på koblingen, og systemet starter igen fra begyndelsen. En anden bekvemmelighed er Acceleration Control teknologi. Køretøjet analyserer kørestilen såvel som vejret uden for at justere bremsetryk eller kraft overført til hjulene. Alle disse teknologier er designet til at øge effektiviteten af brændstoføkonomi og indirekte, positiv indvirkning på det naturlige miljø. De omfatter hele spektret af sikkerhedsteknologier, der er dedikeret til et separat blogpost.
EUROPÆISK ELLER AMERIKANSK FORD TRANSIT - HVAD DU VALGER?
Automotive tendenser og tendenser (håndhæves af lovlige normer) går i en helt anden retning. Europa fokuserer på økologi, udvikling af hybrid enheder, mens amerikanerne forbliver tro mod traditionen med store forbrændingsmotorer. Hver løsning har sine fordele og ulemper. Den ene handler om redning og økologi, og en anden om motorens brøl og kraft. Hvilken cirkel tilhører du? Vi inviterer dig til at deltage i en Facebook-afstemning! Valget er simpelt. Det er dit valg! |