Your browser does not support JavaScript!


Ford Transit Supervan - King of Delivery van

Ford Transit er almindeligvis kendt som et erhvervskøretøj - en varevogn, en ambulance eller en firetruck. Den oprindelige ide om skaberne var at skabe et køretøj for alle - fra en simpel landmand til en velhavende forretningsmand. De mange versioner og applikationer var primært anvendelige. I starten forventede ingen at der kunne oprettes en Transit til racing. Virkeligheden var anderledes, og Supervan blev oprettet.


Ford Transit Supervan I




Ford begyndte at investere i racer sport omkring 1962. Indgangen til det næste årti bragte endnu mere finansielle udlæg til motosport. Der blev søgt en passende form for reklame, som kunne præsenteres under demonstrationsture. Ford Transit har været en af de vigtigste modeller på det globale marked, og ingen har nogensinde forsøgt at udvikle en sportsversion af erhvervskøretøjet - Ford gjorde det allerførste skridt. Konceptet er almindeligvis kendt som Supervan. Oprettelse af en sportsvogn bestilt af Terry Drury Racing. Dens debut var i påsk i 1971 på den britiske Brands Hatch.


Standard suspension er erstattet af en ramme lavet af rørformede profiler. Papirprojektet blev aldrig oprettet. Potentielle ideer blev skrubbet på gulvet. Elementerne blev placeret på de rigtige steder, og så blev hele svejst eller skåret for at give den endelige form. Køretøjet havde brug for en særlig suspension. Derfor blev Jaguar XJ6 komponenterne fundet på forsiden, og fabrikken bag blev erstattet af Cooper F1 dele. Det hjælpeløse styreudstyr var oprindeligt i GT40 Ford. De 15-tommer "Revolution" -hjulene havde samme bredde på forsiden og på bagsiden. Som følge heraf havde køretøjet god trækkraft. Det var karakteristisk at flyde et af forhjulene, mens de kom ind i det skarpe hjørne. Can-Am racing skivebremser blev også installeret. Motoren blev drevet af en V8 5.0 med 435KM Gurney-Weslake. For at passe det i bilen var det nødvendigt at skære et hul i gulvet. Den højeste registrerede hastighed var omkring 240 km / t.



I 1978 blev der lavet en visuel ændring, kaldet "Mark 2". Hyppige optrædener på shows og relativt dyre dele førte til at legenden faldt i skyggen. Den nye version debuterede 13 år senere.


Ford Transit Supervan II



Den næste model blev skabt af Auto Racing Technology i Woolaston. Tidligere Ford Motorsport chef kom tilbage efter et par år med ideen om at genaktivere kult van. Sandheden er, at dette køretøj med den originale Ford Transit kun havde en lignende kropsform. Kroppen er lavet af aluminiumsramme og kulfiber. Chassiset blev afledt af den ophørte Ford C100. Forhjul var 11,5 tommer bred og 14 tommer bag. Motoren var en Ford Cosworth DFL V8 Endurance med en kapacitet på 3,9 liter. Supervan 2 opnåede kraften på 590 hestekræfter ved 9.250 omdrejninger pr. Minut. De karakteristiske laterale indløb og bagudsparinger dannede vejen til de to lufttunneller, som øgede køretøjets greb.



Ideen forblev den samme - automatisk til reklame, shows og sjov på sporene i hele Europa. Den første præsentation af det bredere publikum fandt sted i 1984. Senere var køretøjet et ikon for alle faser af det britiske Grand Prix. Da Cosworth-motorer blev trukket tilbage - blev den anden supervan sikret og sikret til brug i fremtiden. Den højeste registrerede hastighed er ca. 283 km / t. Interessant nok var føreren af både: Supervan I og Supervan II Chris Craft, der arbejdede i Ford. Han starter sit job fra messenger!


Ford Transit Supervan III



Van blev opdateret i anledning af lanceringen af den femte generation af Transit. Der blev brugt en garage over II. Det var 10% mindre end Ford Transit mk5, men det var perfekt til salgsfremmende formål. Konstruktionen af varevognen svarede til Fords britiske division, som besluttede at sætte på 650-hk Cosworth, en enhed, der primært er kendt fra Formula One-biler. Vognen gik gennem rødblå farveændringer for at vende tilbage til primærfarverne i 2004. Men motoren blev ændret. Ford-Cosworth Sixth Ford blev lanceret i 1991 med en maksimal output på 264 hk. Køretøjet vejede mindre end 900 kg, hvilket er et virkelig imponerende resultat for en sådan størrelse.


Maksimal hastighed på dette køretøj kan være en overraskelse. Så længe køretøjet blev bygget på en tidligere version, var præstationen lavere. Den højeste registrerede og dokumenterede hastighed var 243 km / t. Det er stadig et imponerende resultat, men efterlader en dosis mangel.


Ford Transit Supervan IV ?


Planlægger Ford at genskabe den berømte supervan-serie? Måske vil vi se udgivelsen med næste generation af Ford Transit varevogne? Eller fortjener nogen af de eksisterende begreber denne titel? Denne gang blev stafetten overtaget af private entusiaster, herunder os! Som et resultat blev verdens første Drift Bus skabt! V8 fremdrivningssystemet er en bue til den første af supervan familierne.



Vidste du at ... ?

Vores andre blog artikler: