Your browser does not support JavaScript!


Motor EcoBlue Gennembrud blandt dieselmotorer!

Ecoblue in camper

1. september 2016. Euro 6 begyndte at inkludere lette erhvervskøretøjer og fastsatte en europæisk CO2-emissionsstandard. Den tilladte værdi af emissionerne af nitrogenoxider er 400 mg / kWh. Ca. 80% mindre end i Euro 5-standarden. Grænserne for partikelemissioner blev reduceret med 66% og udgør 10 mg / kWh. De fleste producenter besluttede at modernisere de tidligere brugte motorer. Dog besluttede Ford at give sine brugere en helt ny enhed!
For 400 millioner pund bygget moderne produktionsmaskiner i Dagenham (UK). Den største opnåelse af disse fabrikker er blevet en ny familie af dieselmotorer, kodenavnet PANTHER.


The new turbodiesel 2.0 EcoBlue erstattede en 2,2 Duratorq TDCi. Den er i øjeblikket tilgængelig i tre forskellige versioner: 105, 130, 170 hk og nåer endda 405 Nm!

Adblue - Ford Transit - Transit Center Adblue fyldstof ligger lige under det fyldte fyldstof, hvilket i høj grad letter fyldningen


Den nye 4-cylindrede turbodiesel med direkte indsprøjtning har en kapacitet på 1 995 cm og opfylder Euro 6-standarder takket være Selective Catalytic Reduction (SCR) med en 21-liters tank til AdBlue, der senest kan køre ca. 10 000 km . AdBluconconverts giftig NOx fra dieselmotorens udstødningsgas til harmløs nitrogen og vanddamp, hvilket reducerer emissionerne af nitrogenoxider.


Bygget fra bunden er den nye motorgenerering EcoBlue 13% mere økonomisk end sin forgænger. De udførte tests viser, at CO2-udledningen pr. Kilometer faldt til 157 gram! Den nye enhed muliggør service bil hvert andet år eller hver 60.000 km


akket være Camel Camp, der beskæftiger sig med at sælge, servicere og leje campingvogne, havde vi mulighed for at teste Ecoblue-motoren med 170 hestekræfter i Ford Transit Camper med en samlet vægt på 3.100 kg. Før testen startede var bilen kun på kilometertælleren 32!
Første indtryk efter fyring? Meget stille motordrift på trods af dårlig lydisolering af motorrummet. Man kan sige, at motoren kører som 4-stempel benzin enhed (som fra BMW familie) - kabinen er næppe hørbar i tomgang.
Der er også ingen rattling og ingen crackle, som ofte var i TDCI 2,2 enhed.


Den nye dieselmotor Ford EcoBlue 2-liters bruger en helt ny arkitektur. Strukturen tilbyder de nyeste løsninger inden for turboladning, brændstofindsprøjtning og forbrændingssystem samt teknologi til at mindske den interne friktion.



Nye brændstofinjektorer kan levere op til seks injektioner pr. Forbrændingsbegivenhed, idet hver injektion tager så lidt som 250 mikrosekunder (0,00025 sekunder) og leverer 0,8 mg diesel.
Denne lille mængde brændstof injiceres gennem otte koniske huller hver 120 mikron i diameter (mindre end menneskehår). De nye injektorer leverer reducerede støjniveauer og minimalt energiforbrug fra brændstofpumpen. Oliepumpe med motor gear system leveres i et oliebad med et tandrem. Optimering med ujævnt fordelte vinger, der bryder op pumpeens støjfrekvens for at gøre det mindre synlige.


Silnik Ecoblue diesel - ford transit


Under kørsel mærkbar forskel er transmissions gearet varierer. Det er forskelligt fra modellen MK7. Racing, især 3, 4 og 5 er blevet udvidet. Som et resultat er der ikke behov for konstant træthed gearhåndtag. En anden positiv overraskelse kommer fra 2000 omdr./min. Og skifter til 6. gear. Vi går med en hastighed på 120 km / h, der nyder stilheden! Motoren kan ikke høres. De eneste lyde, der kommer til os, er baghusets støjbygger og dæk.


Turboladeren er opfindelsen af ​​en helt ny generation! Turbinen er lavet af et let materiale kaldet Inconel (raketmotor materialer designet til høj temperatur applikationer). Luftfartøjets aluminiumkompressorhjul reduceres i diameter med 10%. Reduktionerne mindsker inertien og muliggør hurtigere boostevirkning med hjulhastigheder på op til 240 240.000 omdr./min. (Til sammenligning når den forrige enhed 160.000 omdr./min.). Det er resultatet af fræsning (med en nøjagtighed på 2-3 mikrometer) fra et metalstykke. På denne måde blev kompressorens vibration reduceret og dermed den forlængede levetid.


Modulet af turbo gear erstattede det gamle maskedrev. Dette fremskyndede arbejdet i hele systemet. Kompressoren reagerer uden den mindste forsinkelse i at indtaste den relevante omsætning på styresignalet fra PCM. Ford bruger for første gang et nyt spejlbilledportdesign til det integrerede indløbsrør, der præcist styrer luftstrømmen i cylindrene - med uret for luftstrømmen for cylinder nummer en og to, vendes for cylinder nummer tre og fire.


Den nye motor er fleksibel, mere støjsvage og mere økonomisk! Brug mindre energi til at producere mere strøm! Kun med EcoBlue 2.0 Diesel Engine!


Men hvad angår disse fornyelser i forbrændingen? Motoren har været udsat for alvorlig test, hvilket resulterer i et brændstofforbrug på ca. 11,5 liter. Til sammenligning brændte camperen med motoren 2.4TDCI MK7 i samme test, ca. 14,5 liter. Fremskridt i forbrændingen er virkelig tilfredsstillende. Den nye enhed bliver således mere økonomisk og dermed mere miljøvenlig. Ved normal daglig drift af motoren brændes mindre end 10 liter. Med hensyn til 3,1 tons vægt og høje bygninger er camper virkelig sensationelt resultat!




Vidste du at ... ?

Vores andre blog artikler: